onsdag 24. februar 2010

Studier

Jeg har ikke blogget på LENGE men det er har vært sinnsykt mye som jeg har gjort/må gjøre og har ikke hatt tid. Skal oppdatere og legge inn noe om de "minnerike" dagene som har vært den siste tiden.

Men i dag har det vært om de litt større tingene. Jeg holder på å sjekke opp de tilbud og alternativer til
STUDIER
Jeg er jo den som mangler Generell studiekompetanse eller rettere sagt Allmen påbygning.
Gikk fra 2 år Medier og Kommunikasjon og rett inn i Forsvaret der jeg utdannet meg i forsvaret, men kan ikke bruke denne utdanningen min sivilt.
Så nå sitter jeg over nettet og svetter som en gal for å finne alternativer til studier. Noe man kan bli sinnsykt sliten av! Det skal jeg love deg!

STRESS!
Så jeg har sjekket rundt utdanning på både privatist, eget opplegg og nettstudier, kveldskole. Jeg er ikke den typen som nå har jobbet siden jeg var 18 år og bare gå rett inn på skole å sitte på skolebenken, jeg må være sånn "deltidsstudent" som jobber og leser på fritiden. Veit dette krever mye av man selv. Men jeg trenger kompetanse for å ta videre utdanning, noe som jeg tenker masser på for tiden. Jeg har mange ting jeg kunne tenkt meg å ha studert kanskje til og med på heltid. Men da må det klaffe med masser av ting. Jeg skal uansett prøve å komme meg inn i Forsvaret igjen. Da kan jeg ta voksenopplæring osv. Jeg må uansett ha generell studiekompetanse for å komme inn på KS, å den ligger da i Trondheim og varer da i 3 år.
Det er det jeg skal når jeg kommer meg inn i forsvaret og har jobbet en del innen jeg begynner på noen videre utdannelse der.
Men i første omgang så er det å komme meg i gang med den allmenfaglige planen min.
Finne meg noe å begynne med, sette meg mål for opplæring og eksamener.
Jeg er jo så heldig at jeg har gode venner og Wendy fra jobb skal være med å begynne med studier siden hun også mangler noen fag.
Så i flere timer har jeg da sjekket:
nettgymnas.no
nks.no
nki.no
kvadraturen.vgs.no
sonans.no
Privatist
og har sjekket rundt etter de bøkene man bruker i forbindelse med disse fagene og jeg har også sendt en drøss med eposter rundt omkring.
Vil ikke være den som betaler i dyre dommer for en utdannelse jeg bare MÅ ha liksom. Så jeg skal finne billige alternativer og kilder til dette.
Skal fortelle at dette er ikke noen dans på roser!

Jeg har masse annet jeg må begynne med også.Det er en del "kursing" og ferieplaner som jeg må begynne å å planlagt. Jeg må spare penger til kommende feie osv også.

Jeg har noen ting jeg skal gjøre som er mer spennende også
-dykkerlappen som jeg skal ta sammen med Wendy, har sjekket litt på nett vedrørende dette i Kr.Sand sånn at jeg kan ringe de kontaktpersonene so sto på de forskjellige nettsidene for å høre om tid og priser.
-Billappen som jeg føler jeg ALDRI kommer noe lengre med. Dette må det bli en slutt på alts!
- Språkstudiene mine som jeg holder på med. Jeg holder på med Samisk, men jeg må kunne lære noe som kanskje er litt mer "nyttig" også.. som Tysk, Spansk eller kanskje Russisk?

Det er så mye annet jeg også skulle ha studert.. men det må jeg vente med. Må få NOEN ting unna før jeg kan sette igang med mine super prosjekter!


Om det er noe som har Inputs eller tips, Let me Know!

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Gratulerer med fin blogg!
    Jeg skjønner at det er mange skoler og retninger å velge i mellom! Kan være forvirrende til en viss grad? Men dersom du trenger råd og veiledning i forhold til studier, så er du velkommen til å ta kontakt med studiesenteret vårt på 22 59 61 00 eller service@nks.no
    En av våre studieveiledere vil prøve å hjelpe deg da:)
    Lykke til!

    Hilsen

    NKS_Haris
    www.nks.no

    SvarSlett
  2. Hei.
    Tusen takk for det!
    ja det er ganske forvirrende å finne ut hva man skal ha, trenger osv. hehe jeg kommer til å sende en epost så fort jeg kommer hjem fra jobb!
    Tusen takk:D

    SvarSlett