fredag 2. oktober 2009

sove. saknar det.

Søvnløshet er et vedvarende problem med å oppnå eller opprettholde søvn, eller at søvnen er problematisk avbrutt og oppstykket. Innen psykiatrien kalles søvnløshet for insomni. Insomni kjennetegnes ved forskjellige kombinasjoner av problemer med å sovne, opprettholde søvn i ønsket tidsrom eller at søvnen er avbrutt. Dersom søvnløsheten ikke er en direkte følge av noe annet psykisk eller somatisk helseproblem kalles det for primær insomni, eventuelt ikke-organisk insomni.[1] Primær insomni defineres som kronisk insomni uten spesifikke underliggende medisinske eller psykiatriske lidelser som søvnapné (pustepauser), depresjon eller demens. Søvnløshet er en av flere søvnforstyrrelser eller dyssomnier.


Ja, da har jeg vært til legen. Jeg har ikke sovet siden natt til mandag og har ikke vært spesielt trøtt heller, men det er ikke digg å gå i over 4 dager å ikke ha sovet, så jeg dro til legen. Der fikk jeg da konstantert at jeg manglet det "stoffet" som sender signal videre til resten av hue og kroppen som sier at jeg er trøtt. Så jeg har fått noen piller som "trigger" det signalet slik at jeg kan sove.
Jeg Tok en i går da. jadda. venta kanskje i en time. merket ingentingen så jeg så litt på en episode av true blood. Plutselig våknet jeg 07.00 og merka da at jeg hadde faktisk bare "blækka" som man sier.
Supert! endelig sier jeg bare! jeg kan sove!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar