tirsdag 9. mars 2010

- Jeg er mye mer kjedelig nå


Kat Von D (27) holder seg edru og mener selv hun er blitt mer moden.

Det kommer mange nordmenn til oss for å ta tatoveringer, sier Kat Von D og smiler.

Hun har farget håret rødt og balanserer sin tynne kropp på glitrende høye hæler.

- Ikke akkurat vintersko? sier Side2s fotograf spøkefullt.

- Nei, sier Kat Von D og ler hjertelig med sin hese stemme. Hun kan virke noe sjenert, men er svært imøtekommende og har allerede sagt «cool» opptil flere ganger.

Kjenner seg igjen
Den populære og respekterte tatoveringskvinnen er i Oslo i forbindelse med promotering av sitt show «LA Ink» . Relityprogrammet følger hverdagslivet til tatoveringsartistene på «High Voltage Tattoo» i Los Angeles. TV-seerne følger vanlige personer som lar seg tatovere, og historien bak deres valg av motiv.

Kat Von D sparket i gang Discoverys nye norske kanal TLC hvor «LA Ink» skal sende sin tredje sesong, på DogA i Oslo torsdag.

- Jeg tror showet er blitt populært fordi det er lett underholdning å se på, og du trenger ikke å ha tatoveringer for å følge med. Historiene bak tatoveringene er noe man kan kjenne seg igjen i. Jeg tror vi alle kan finne likheter med personene som er med i TV-serien.

Tidlig debut
Kat Von D, egentlig Katherine von Drachenberg er født i Mexico. Hun har tysk far, og moren har spansk-italienske røtter. Familien flyttet til California da Kat var fire år gammel.

Hun tok sin første tatovering allerede som 14-åring, en gammel engelsk «J» på ankelen. Hun fattet stor interesse for tatoveringer tidligere enn de fleste, og mener hun alltid har vært fascinert av kroppskunst.

- Jeg ble interessert i det fordi jeg tror jeg alltid har vært tiltrukket av tatoveringer på en kunstnerisk måte. Også hang jeg mye med pønkrockere da jeg var yngre så jeg tror tatoveringer var noe som ble naturlig på det tidspunktet. Jeg begynte å tatovere meg da jeg var 14 år gammel.

I 1998 begynte Kat å jobbe i et profesjonelt tatoveringsstudio, Sin City Tattoo. Deretter fulgte en rekke jobber i ulike studioer, og mange ble kjent med den unge tatoveringskunstneren i TV-serien «Miami Ink».

- Jeg var nerd
Kat Von D mener det er stor forskjell på hvordan hun var i begynnelsen av den første serien, sammenlignet med nåværende oppfølger «LA Ink».

- Jeg var mye mer nerdete i begynnelsen enn hva jeg er nå, sier hun og ler, før hun blir litt alvorlig:

- Ehm...Det har vært en prosess hvor jeg har vokst mye. Jeg har lært mye om forretninger og om meg selv. Jeg er nok mye mer moden nå enn da jeg kom til Miami Ink. Da festet jeg veldig mye, men nå er jeg edru. Så det er en stor forskjell – på en bra og positiv måte, sier hun og tar en pause før hun ler nok en gang:

- Jeg er mye mer kjedelig nå....noen ganger i så fall!

Turboneger-fan
Kat Von D er åpen om sin fortid som besto av mye festing, det var også på den tiden hun tatoverte logoen til norske Turboneger, et band hun fremdeles er stor fan av.

- Jeg har to Turboneger-tatoveringer. Jeg har en Drenched in Blood- tatovering - DIB fra en av favorittsangene mine. Også har jeg også en Turboneger-hatt. De er så kule. Jeg tok dem tidligere da jeg var en partyløve. Nå drikker jeg ikke mer, understreker hun igjen.

Kats nye tatovering
Kat Von D har tatovert en rekke kjendiser, som blant andre Bam Margera, Steve-O, Lady Gaga, medlemmer fra HIM, Dave Navarro, Lemmy Kilmister fra Motörhead og Kerry King fra Slayer. Men i showet tatoverer hun selvsagt mange «vanlige» personer også – og hevder selv at hun husker hver eneste klient.

- Jeg husker dem alle sammen. Jeg skriver om alle jeg har tatovert og har journaler. De er alle spesielle.

Kat Von D ønsker ikke å snakke om noen tatoveringstrender.

- Jeg prøver å ikke følge tatoveringstrender fordi det er ikke som mote som du bare kan ta av. Så det bør ikke være trendy, det skal vare. Du bør ta noe som er klassisk og skal være for alltid.

Selv har hun kroppen full av ulike motiver, utenom brystet. Hun har hatt et lite opphold på egen kropp, men et av nyttårsforsettene til Kat er å la seg tatovere regelmessig igjen. Hennes siste tilskudd er roser på armene.

Blir aldri lei
«LA Ink», eller rettere sagt «High Voltage Tattoo», går svært bra både på TV og i virkeligheten. Kat Von D er imidlertid ikke redd for å bli le av lange arbeidsdager.

- Jeg liker å være produktiv. Det er masse jeg gjør utenom showet og ved siden av det å tatovere. Jeg har akkurat skrevet min andre bok, jeg har tatt timer hos sangpedagog, jeg trener, jeg tegner og maler - så jeg gjør mye. Det er mange kunstneriske veier du kan gå uten å bli utbrent.

Skremt av Norge?
Et av oppdragene til Kat Von D under sitt norgesbesøk var å telle ned til lanseringen av TLCs første sending i Norge i går. Det gjorde hun ved å snakke om sitt show på scenen på DogA. Det gikk imidlertid ikke helt smertefritt. Etter kort tid sprang en påtrengende mann, og trolig fan opp på scenen. Kat Von D ble tydelig satt ut og skremt. Hun sa blant annet med en nervøs latter «Og dette er Norge?». Mannen rakk å viske noe i øret til tatoveringskjendisen før vakter kastet ham på dør.

Discovery, som sto bak arrangementet, vet ikke hva personen sa til Kat Von D. De forteller at vaktene eskorterte ham ut og viste ham bort fra området.

Det virker imidlertid ikke som om hendelsen har skremt henne på lang sikt. På Kat Von Ds twitterside står det nemlig følgende: «Norway is AMAZING! I may not wanna comeback... »


LA Ink ser du på TLC Norge torsdager klokken 21:30.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar