fredag 5. mars 2010

mat fra http://www.kriweb.no/


Stekte karbonadedeig med masse krydder; spisskummin, chili, piffi, pepper, paprika, ingefær, hvitløk og salt – deretter hadde jeg i hakkede tomater. Vispet skyr naturell og blandet inn ett godt pisket egg, hadde det over karbonadedeigen + lett-ost på toppen. Inn i ovnen i 20-25 min på 200 grader.
Hot og godt var det!

Og så var det desserten :smile:

Nr 1 - Små eplekaker

Fortsatt samme oppskrift som ‘bollene’ mine, men noe av mandelmelet er byttet ut med havregryn. Eple, kanel og sukrin på toppen.

Nr 2 – Marengskake (Pavlova) – vanlig og sjokolade


3 eggehvitter (piskes hvite/stive med en klype salt)
Sukrinmelis
1 ts eddik
2 ts maizena

Forvarm ovnen til 180 grader, sett ned til 150 grader når marengsen settes inn. La stå i 30 min, sett deretter ned temperaturen til 100 grader og la stå i 20-30 min til (hold et øye med den). La den avkjøles helt før den nytes! Den blir veldig søt, så det er godt å ha den som en kakebunn og lage en ‘krem’ av kesam/skyr med f.eks vaniljeessens+sukrin og bær/frukter på toppen.

Samme oppskrift gjelder den under her, men her blandet jeg inne et par teskjeer kakaopulver. Nam! Det nærmeste man kommer crispy sjokolade som er så og si kalorifritt.

This entry was posted on torsdag, mars 4th, 2010 at 20:4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar