mandag 28. mars 2011

ProteinPizza

Jeg kan ikke skryte på meg at jeg er den beste kokken på kjøkenet, men Protein Pizza er noe alle kan lage! Jeg lagde denne i går da jeg kom hjem fra jobb for å ha noe å spise. Jeg har faktisk ikke handlet i det hele tatt denne mnd, så jeg sjekket skapet mitt og jeg hadde faktisk alt jeg trengte til å lage meg denne supergode pittza'en som jeg elsker. Så jeg tenkte jeg skulle denne oppskriften med dere:)


ANITA'S PROTEIN PIZZA

Næringsinnhold:

Næringsinnholdet pr. pizza ( får en 10-12 stykker) Innholdet varierer litt etter hvor stor bunnen er og hvilket kjøtt man bruker. Men sånn ca. 20-25 g karbohydrater, 25-30 g protein, 8-10 g fett og ca. 300 kcal.

Dette gir en veldig tynn bunn når den kjevles ut, så bruk mer havregryn og speltmel for tykkere bunn om du liker det.

Hva du trenger for å lage bunnen:

  • 70 g havregryn
  • 200-250 g speltmel, siktet eller groft ( hvetemel anbefales ikke)
  • 20-40 g proteinpulver (jeg bruker Whey Tech sjokolade)
  • 2 ss ekstra virgin olivenolje
  • 2 ts kardemomme
  • 1 ss honning
  • 1 ss sitronjuice og en klype salt

Bland alt godt sammen før du rører inn en halv pose tørrgjær i 2-2,5 dl lunket vann og hell i melmixen litt etter litt. Bland alt godt sammen før du strør litt havregryn og mel på toppen og setter denne til heving på et lunt sted i ca 30 minutter.

Dette trenger du for fyllet til Pizzaen:

  • 700-750 g karbondadekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig som man krydrer med sitronpepper, salt og pepeprmix.
  • Brun kjøttet og tilsett en pose med taco krydder.
  • Rør inn hva du måtte like som: rødløk, mais, paprika, sopp osv
  • til sausen tømmer man i en boks med knuste tomater

Rør dette sammen til en tykk saus. Krydre etter eget ønske.

Når Pizzadeigen har hevet i ca. 30 minutter sjevler man denne ut på en stekeflate som er smurt inn med litt olivenolje. jeg bruker å klemme denne ut med nevene slik at jeg kan få en tykk bunn. Ha over pizzafyllet og dryss ca 150-200 g med vita hjertego' ost eller Mozarella. Stek Pizzaen i ovnen i 20-25 minutter på 225 grader.

2 kommentarer:

  1. Det så jo bare sykt digg ut da :) Glede mæ te å smak på protein pizzaen din, men da vil æ IKKE ha sopp på :p Hihi.. Gla i dæ<3

    SvarSlett
  2. hehe så bra. nei vi trenger ikke å ha sopp på pizzan liksom. Jeg hadde går bare kjøttdeig, løk og purreøl jeg. Ikke noe mer spennende enn det. Helt utrolig, jeg hadde mel og gjær men ikke noe til fyll haha:P
    gla i dæ å!<3

    SvarSlett