mandag 20. februar 2012

Min Coach Marianne Aas Krog

Jeg har lenge kunne tenkt meg å skaffe meg en god coach som kan hjelpe meg i veien mot body fitness konkurranse en gang i fremtiden. Jeg kunne tenke meg å stille i år, men veit med meg selv at jeg har alt for lite volum og jeg trenger både mere kjøtt og muskler på beina. Jeg så innom forskjellige blogger og trenere og bestemte meg for Marianne Aas Krogh. Jeg gleder meg masser til samarbeidet og iløpet av denne uken får jeg mitt nye kosthold- og treningsprogram! Så gleder meg til å starte opp og komme igang!

Så for at dere kan se hvem dette er og få vite litt mer så fant jeg artikkel på Better Bodies og en film fra youtube som jeg legger ut så kan dere lese mer om henne:)




Marianne Aas Krogh



Født:
08.08.1985
Høyde: 157
Vekt : offseason 55-57kg, onseason 53-54 kg
Klubb: Team Total Package
Sivilstand: samboer med verdens beste mann
Bor: Ammerud, Oslo
Sponsor: Norwegian Fitness, Better Bodies, Interoptikk Jessheim, fler?
Mail: marianne@totalpackage.no (aktiv fra 1. mars 2012) eller marianne.aas.krog@hotmail.com
Nettside: www.totalpackage.no (siden er aktiv fra 1. mars) 2012
Facebookside: https://www.facebook.com/MarianneKrog.TheAthlete

Bakgrunn:

Jeg er ei jente med bein I nesa som virkelig vet hva det vil si å drive med idrett på høyt nivå. Karrieren min som idrettsutøver startet allerede i barneskolealder der skiskyting og langrenn tok mer og mer av min tid. Langrenn og skiskyting holdt jeg på med helt til jeg ble 21 år, og jeg har blant annet en deltakelse i EM, gull i eldste juniorklasse i NM og mange flere meritter å se tilbake på.

Styrketrening begynte jeg med for alvor det siste året jeg gikk på ski. Jeg hadde selfølgelig drevet mye styrketrening med egen kroppsvekt, men jeg fikk mer og mer sansen for tyngre baseløft. Ikke minst ble jeg motivert av å se på andre fitnessutøvere i magasin og på nettet. Da var jeg solgt. Dette var noe jeg ville og noe jeg kunne klare, nemlig bygge og forme kroppen ved å bygge muskelmasse. Jeg ble en toppidrettsutøver i styrkerommet i stedet for i langrennssporet.

Jeg stilte i min første fitnesskonkurranse allerede høsten 2008 etter å ha trent målrettet i 1 år mot Bodyfitness. Jeg skriver målrettet mot Bodyfitness i og med at jeg bedrev mye styrketrening da jeg gikk på ski også. Mot NM 2008 kjørte jeg stort sett mitt eget løp og satte opp egen diett og treningsprogram inn til det var 6 uker igjen. Vinteren 2009 innså jeg at jeg trengte hjelp til treningen og kostholdet, da for å optimalisere det. Børge Fagerli har vært min coach og hjulpet meg frem mot konkurranser både onseason og offseason siden da og inntil høst/vinter 2011. Nå står jeg på egne ben og styrer både trening og kosthold selv.

Ved siden av trening er jeg selvstendig næringsdrivende som Personlig trener. Mette Ulseth, Ida Øian og jeg er eiere av Team Total Package DA som også tilbyr coachingtjenester over nett, samt oppfølging av utøvere mot konkurranse. Der fungerer jeg som hovedcoach og ser frem til å få mye å gjøre i tiden fremover. Det å hjelpe andre til å oppnå noe jeg brenner for selv er veldig motiverende.

Trening:

Nå følger jeg ikke noe fast program, men tester ut litt forskjellige ting som jeg viderefører i treningsprogram til mine utøvere. Men hovedvekten ligger på RPE med innslag av noe Myoreps. Tidligere har jeg trent styrke 4 dager i uken med høy frekvens på hver muskelgruppe, samt lavere repsantall og tunge vekter. Etter å ha trent slik i snart 3 år var det på tide å øke mengden/volumet, noe som gir meg 5-6 økter med styrke i uka. Hver muskelgruppe trenes hardt hver gang med kombinasjon av RPE, lavrep, høyrep, dropset og superset. Jeg trener litt etter feelingen nå og jeg kan godt finne på å trene for eksempel skuldre 2 ganger i uken. Akkurat nå har jeg en tung uke med lavere reps som etterfølges av en mengdeuke med høyere reps osv.

Når det gjelder kardio, eller kondisjonstrening som jeg heller liker å kalle det, trener jeg det hele året uansett om jeg er onseason eller offseason. Det hjelper meg med å holde fettprosenten nede samtidig som det gir meg mer energi å føle at jeg er i god form utholdenhetsmessig. Man merker det godt på styrketreningsøktene om kondisjonen er dårlig.

Offseason som onseason trener jeg dermed intervaller og komplekser av ulik type, samt roligere løpeturer eller skiturer om vinteren. Jeg liker å være aktiv ellers også, da via blant annet snowboard.

Kosthold:

Kostholdet mitt er variert offseason, men jeg holder meg til enkelte retningslinjer for å holde formen noenlunde ved like. Dermed veier jeg maten (noe som går på refleks) og sørger for at jeg får i meg x antall gram av karbohydrater, fett og proteiner. Jeg trives best med en god offseasonform og ingenting gjør meg mer motivert enn å se litt striper og blodårer under trening.

Jeg lever etter filosofien å gi kroppen akkurat mye nok for å bygge muskelmasse og akkurat lite nok for å beholde en god form. Det gjelder både mengde og næringsinnhold. Men jeg koser meg gjerne i helgene, da lørdagskosen er innført. Jeg er opptatt av å ha et kosthold som fungerer for meg og som jeg selv trives med uten at andre skal fortelle meg det motsatte. Man blir ikke verdensmester på ski av å spise så som så, det samme gjelder for meg innen fitness. Et kosthold som gir resultater på treningsfonten krever dermed god disiplin og går jeg inn for noe, gjør jeg det fullt ut på alle arenaer.

Mål:

Som den eliteutøveren jeg er i hodet, setter jeg meg alltid nye mål. Jeg har stilt i konkurranse innen Bodyfitness hvert år siden 2008, dermed er det på tide å gi kroppen en liten pause. Jeg kommer nok til å bli sett på scenen igjen i løpet av 2013, men om det blir vår eller høst får tiden vise. Det hadde ikke vært å forakte å stå på scenen på Luciapokalen 2012 heller. Hovedmålet mitt nå er rett og slett å bygge opp fysikken min og gjøre de endringene jeg ser trengs. Jeg vil forbedre både form og fysikk til neste gang, noe som krever tid. Utenom dette har jeg mange utøver som skal på scenen før meg, noe jeg gleder meg stort til. Det er deres tur nå.

Meritter:

2 plass NM 2008
9 plass NM 2009
3 plass Sandefjord Open 2010
2 plass Oslo Grand Prix 2010
3 plass Nm 2011
6 plass Nordisk Mesterskap 2011


Marianne Aas Krog 6 uker før NM i Bodyfitness

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar