fredag 12. juni 2009

slankesko faktisk


Du finner dem i de fleste skobutikker og sportsbutikker, og i alle fall på nettet: Sko som lover deg økt kaloriforbruk, forsterket muskulatur, bedre kroppsholdning, mindre belastning på vonde ledd, mindre cellulitt, en mer tonet overkropp osv, osv.

Tidligere i år snakket vi med eksperter som sier at markedsføringen av denne type sko er unyansert og villedende, og at forbrukeren blir lurt.

Les mer om sandalene:

Nå har journalister i britiske Telegraph selv testet skoene, og gir sin dom. De har testet sko av merket MBT - Masai Barefoot Technology, som selges i Norge, og tre andre typer sko som finnes på nettet: Ganter G-Walk Lifestyle sko, Power Diet sko og Chung Shi Balance Step sko.

I masaifolkets fotspor


MBT-sko skal være spesielt godt egnet for personer med rygg- og hofteproblemer, i tillegg til vonde legger og føtter.

Løftet er at den unike sålekonstruksjonen skal bidra til at du går på samme måte som masaifolket, som gikk mye på ujevnt underlag i sanden, med hælen lavere enn tåen. Det er fordi MBT-sålen er konstruert for å skape en naturlig instabilitet, som gir en rullende gange.

Ved å bruke MBT sko skal man aktivere forsømt muskulatur. Skoen skal også, ifølge produsentene selv, forbedre kroppsholdningen og gangestilen, redusere belastningen på knær og hofter og aktivere kroppen og kroppens muskler.

Det hevdes at mane øker bruken av beinmuskulaturen med 19 prosent, og at man samtidig bruker mer mage- og rumpemuskulatur. Masai-skoene skal til og med fjerne cellulitt.

Klarer du bare å gå med stiletthæler? Slik trener du med dem!

Dommen: - Første gang jeg brukte de føltes det rart og ubehagelig. Du må virkelig lære deg å bruke dem. Men med en gang jeg ble vant til dem, var de like behagelig som en hvilken som helst treningssko, og faktisk enda bedre, sier Glenda Cooper, ifølge Telegraph.

Ifølge henne har hun flate føtter som gjør at det er ubehagelig å gå med sandaler og flate sko. Cooper syntes MTB-skoene var mer komfortable enn mange andre flate sko hun har prøvd.

- Og en annen ting, når jeg ble gravid og ikke kunne sykle til jobb mer, kunne jeg gå med disse, som bidro til at jeg ikke gikk for mye opp i vekt. Og for en som alltid har ønsket å være litt høyere, satt jeg pris på den ekstra høyden.

Men Cooper er usikker på om det er trygt å løpe med skoene, og påpeker at de er veldig dyre. Hun sier også at bruker man med disse skoene, kan man bare glemme å gjøre et forsøk på å være elegant.

Power Diet sko


Disse skoene skal egne seg for dem som er overvektige, og som sliter med å finne tid til å trene.

Ifølge nettsidene til skoen, skal skoene gi vektreduksjon og øke muskelbruken i legger, rumpe og rygg. I tillegg skal de gi brukeren en bedre holdning. Skoene er tunge, som gjør at hvert steg er tyngre å ta, som betyr at man kan forbrenne 300 kcal på en halvtime. Produsenten sier også at designet gjør at du vil svinge mer med armene når du går, som vil redusere mengden fett under armene. De skal også redusere mengden cellulitt.

Ifølge Simon Khalil, som har testet skoene, er de veldig behagelige. Men når du begynner å gå merker du den ekstra tyngden du har på beina. Du får to sett med såler med på kjøpet. Det ene veier rundt 100 gram, mens det andre veier rundt 600 gram. Med en gang man blir vant til dem, føles de som alle andre treningssko.

- Etter cirka 20 minutter følte jeg at musklene i leggene mine jobbet og hjertefrekvensen økte - men ingen ting i nærheten av hva som må til for å gå ned i vekt. Jeg oppdaget imidlertid at jeg fikk en god holdning, og at sålen har bidratt til at jeg får mindre vondt i nederste del av ryggen – som jeg har hatt problemer med, sier han.

Han legger til at det er viktig å få riktig størrelse på skoen, og at skoene hans ble slappe etter noen uker, som gjorde at føttene skle rundt i skoen, som ga ubehag. Skoene virker dessuten akkurat på samme måte som ankelvekter, som er langt billigere.

Chung Shi Balance Step


Skoene skal være bra for dem som går mye i løpet av dagen, eller som ønsker en ekstra utfordring på treningen, for eksempel på tredemøllen. Du skal få en ”pilates-liknende” trening mens du går, jogger eller trener, på grunn av den spesiallagde og ujevne sålen, som danner en 20 graders vinkel mellom hæl og tå. På grunn av denne sålekonstruksjonen, må leggmuskulaturen jobbe hardere, og forsømmet muskulatur blir aktivert. Rumpe og mage skal også bli styrket og mer definert. I tillegg skal skoen gi en bedre holdning da de aktiverer kjernemuskulaturen.

Skoen har nokså normalt utseende og er populære fordi de gir ekstra høyde.

- Det er behagelige, men veldig rare. De minner om en sko fra en annen tidsalder. Jeg var veldig bevist på det at gåingen skulle bli en slags treningsøkt i starten. Og det var det! Leggmusklene mine verket de første ukene, og jobbet definitivt på en annen, og forhåpentligvis bedre måte. Jeg klarte aldri å løpe med dem, men var helt fornøyd med å bruke dem på trening, sier Liz Linehan.

Hun legger til at du blir mer bevisst på holdningen, men presiserer at hun ikke så noen forandringer på magen, rumpen eller leggene.

- Og jeg er ikke overrasket over at cellulittene mine ikke forsvant eller at jeg ikke gikk ned i vekt, sier hun.

Hun legger også til at hun fikk vondt i ankelen og opplevde å få muskelspasmer av å gå med skoen i noen uker. Smertene forsvant da hun sluttet å bruke skoen. Osteopaten hennes tror hun fikk hofteskade av å gå med skoene.

Ganter G-Walk


Denne skoen lover å forbedre kroppsholdningen ved å beskytte ledd, og gi mindre ryggsmerter ved å øke muskelbruket. Som MBT skoene, er de designet til å gi følelsen av at man går på et underlag som består av sand. Sålen skal også fordele vekten mer jevnt over hele foten.

Skoen ser mer normal ut enn MBT-skoen, og kan helt fint brukes sammen med olabukser. Cassandra Jardine, som har testet skoen, påpeker imidlertid at barna hennes lo av henne da hun brukte dem med et skjørt.

- Skoen ga meg en spesiell holdning, og jeg ville hele lene meg forover. Jeg følte ikke at musklene i leggene og rumpa ble strukket. I tillegg, gir de mindre press på tærne, som gjør at man ikke sklir framover og i skoen og moser tærne, sier hun.

Hun presiserer imidlertid at hun ble vant til å bruke skoene, og til den rare følelsen av å ha hælene i et slags hull.

- Men jeg hadde måttet gå med skoen i mange år, i tillegg til å trene rygg og skuldre, for å forbedre holdningen min, sier hun.

Hun mener også at skoen ikke kan brukes som treningssko, da den ser for ”normal” ut (den er laget av lær), men den er for rar til å bruke på kontoret. Den eneste gangen den egner seg til bruk, er når man skal gå tur med hunden, mener Jardine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar